woensdag 22 januari 2014

Wat is ONK?

"Waarom zou je dat in hemelsnaam doen?  Foto's van oude auto's met een origineel Nederlands kenteken maken?", vroeg een vriend van mij. "Omdat er geen nieuwe meer bijkomen", was mijn antwoord. "En ik ze voor het nageslacht wil vastleggen."

ONK

De Nederlandse straten en wegen zijn nog aardig gevuld met auto's van bouwjaren ouder dan 1980. Twee soorten zijn hierbij te onderscheiden: geïmporteerde auto's -met de AE, DR, YA, etc. kentekens- en de exemplaren met een origineel Nederlands kenteken -door mij kortweg ONK genoemd. Hetgeen betekent dat een auto hier nieuw is geleverd en het eerste kenteken in Nederland is afgegeven. Het aantal auto's met  een ONK neemt echter gestaag af. Niet alleen de jongste ontwikkelingen op belastinggebied zijn er debet aan. Ook de crisis heeft flink meegeholpen. Eigenaren, die restauratie of onderhoud niet meer konden betalen namen massaal afscheid van hun ONK. Hoeveel er nog over zijn van de miljoenen auto's, die tot 1980 in Nederland zijn geleverd? Geen idee. 10.000? 25.000? 50.000? Hoe het ook zij, mijn plan is om de ONK's vast te leggen in een database -gekoppeld aan een fotobase. Naast de eigen foto's, struin ik het internet af en vraag ik via sociale media of mensen hun bijdrage willen leveren.

CWODLP

Een prachtig initiatief is de groep CWODLP (Cars with original Dutch licenceplates) op flickr.com. Verder maakt Wouter Duijndam zich hard voor het nederlands kentekenarchief, waarbij het accent ligt op auto's met kentekens in de configuratie AA-00-00.
En hoe ga ik zelf te werk? Uiteraard heb ik altijd een camera bij mij om in het straatbeeld ONK's vast te kunnen leggen. Verder bezoek ik regelmatig evenementen als beurzen, toerritten en oldtimershows. In mijn database leg ik de auto's vast met gegevens als kenteken, registratiedatum en de plaats, waar ik ze heb gefotografeerd. Vervolgens worden de ONK's  in CWODLP geplaatst, waarbij het uiteraard een kick geeft, als je auto's plaatst, die niet eerder zijn vastgelegd.

nrplaat.nl

Een mooie, maar niet complete bron is nrplaat.nl. Hier kun je alle bestaande kentekenregistraties in Nederland terug vinden. Handig is de link, die je via de type-aanduiding kunt aanklikken. Je krijgt te zien hoeveel auto's van een bepaald model nog geregistreerd zijn. Helaas krijg je niet alle kentekens te zien en bij sommige auto's is alles 'op een hoop' gegooid. Kijk maar eens bij de Opel Kadett of Mercedes 190. Hier staan alle modellen -van A tot en met E-Kadett, of de nieuwste 190- in één database. 




Uitdaging

Wat is mijn doel? Alle ONK's verzamelen. Hoewel ik begrijp dat dit onmogelijk is, blijft het een aardige bezigheid. Via deze blog wil ik je op de hoogte houden van mijn activiteiten op het gebied van ONK's.

En of het nut heeft? Tja, vraag dat maar aan het nageslacht, ik beleef er in ieder geval erg veel plezier aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten