vrijdag 31 januari 2014

Onktwikkelingen

De afgelopen week is duidelijk geworden welk effect de nieuwe MRB-maatregel op ons straatbeeld heeft. Op een enkele trouwe oldtimerbestuurder na, zijn onze wegen en straten plots verstoken van leuke oldtimers. Voor spotters, ook van ONK's, een drama. Maar het biedt mij de gelegenheid de database eens flink aan te vullen. Met behulp van internet!

10.000

De magische grens van 10.000 ONK's in de database is doorbroken. Het vergt nog wel de nodige jaren werk om de gegevens van alle ONK's te verwerken. Ik struin het internet af naar foto's van ONK"s, om vervolgens een hyperlink naar het plaatje te leggen. Verder vul ik via nrplaat.nl de database aan. Zo heb ik ontdekt dat bij invoer van bijvoorbeeld de cijfers 0001, alle voertuigen in beeld komen, waarvan het kenteken met die cijfercombinatie begint. Inmmiddels ben ik bij kentekens, die beginnen met 0050. En raad eens? Het zijn er bar weinig! Vooral als je nagaat dat bij iedere lettercombinatie, 9.999 kentekens zijn afgegeven! 


Nog meer getallen

Na een nacht wakker liggen en rekenen, kan ik de volgende schatting doen: vanaf de Tweede Wereldoorlog tot 1980 zijn in Nederland ruim 8.000.000 kentekens op personenauto's afgegeven!  Ik kan nu nog niet overzien hoeveel daarvan een ONK hebben; dus nu nog op kenteken staan. De voorlopige schatting van 30.000 lijkt echter aan de voorzichtige kant. Op nrplaat.nl staan bijvoorbeeld al meer dan 9.000 Kevers en dik 3.000 Kadetts. De meest effectieve methode om de gegevens in mijn ONK-database te verwerken, heb ik overigens ook nog niet uitgevonden. Maar dat houdt mij van de straat. Gelukkig maar, want daar was dus bar weinig te zien.

Mini-onk

Was het dan helemaal flut deze week? Nou, nee. Dankzij Aart van der Haagen heb ik een Mini met ONK in originele staat bij een stoomcursus autofotografie mogen vastleggen. Gelukkig dus toch beeld bij deze aflevering!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten