maandag 27 januari 2014

Terug op aarde

Na het ONKMecca van Interclassics keerde ik aan het begin van de derde week van januari 2014 weer terug op aarde. Terug naar de straatspots, wat in de koude, eerste maanden van het jaar best lastig kan zijn. Helemaal nu een groot aantal oldtimereigenaren de auto heeft geschorst, of verplicht van straat heeft moeten halen. Gelukkig zijn er nog voldoende oldtimerliefhebbers, die dagelijks met hun auto rijden of deze in ieder goed zichtbaar geparkeerd hebben. Wat leverde deze week  aan bijzondere ONK's op?


Golf van Kevers

Naast de reguliere golf van Kevers en Kadetts spotte ik deze week in Nijmegen een fraaie Saab 99 uit 1978, die bij mij wel vragen oproept. Gevoelsmatig zeg ik dat voor- en achterkant van deze stoere Zweed niet helemaal kloppen. Ongetwijfeld zijn er wetenschappers, die kunnen bevestigen of ik het bij het juiste eind heb.




Een andere opvallende spot was de Golf I uit 1977. In tegenstelling tot de Kever en de Golf II kom je dit heerlijke vierkante ontwerp van Giugiaro nauwelijks met een ONK tegen en al helemaal niet exemplaren uit de jaren zeventig. En laat ik nou toevallig deze week een partij brochures van iemand krijgen, waar een folder van de Golf I uit 1978 tussen zit!




Kroonspot

De kroonspot van deze week was echter de Toyota Crown, die staat te pronken in de showroom van garage Hermans in Volkel. Deze Japanner uit 1964 behoort tot een van de eerste Crowns, die in de lage landen zijn geleverd.





Score

De totaalscore aan ONK's bedraagt deze week 23 stuks. Hiervan zijn 17 auto's uit de jaren 70, 6 uit de jaren 60. Twee stuks staan niet geregistreerd bij RDW; de Toyota Crown en deze Magirus vrachtwagen, die in Geldrop op een bedrijventerrein staat: 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten