donderdag 27 februari 2014

Achteronk kijken

Regelmatig ga ik erop uit om ONK's te scoren in de de omgeving, waar ik woon. Het lijkt er echter steeds meer op dat de ONK-bron opdroogt. Naast de dagelijks rijdende ONK's en de langparkeerders op de oprit zijn er vast meer ONK's te vinden: de verborgen ONK's!


Nederland staat vol met garageboxen, schuurtjes en loodsen. Ook in Noord-Limburg en Oost-Brabant wemelt het van de de al dan niet gammele bouwsels. Als ik weer eens door het landschap aan het rondgluren ben, vraag ik mij wel eens af wat er allemaal in schuurtjes en achter huizen verscholen staat. Daar kun je maar op één manier achter komen: brutaal zijn en gewoon vragen.

Tot nu toe werkt dat aardig. Je ziet op een erf een oldtimer staan, trapt op de rem, stapt uit - nadat je auto tot stilstand is gekomen- en belt of klopt bij de bewoner aan. Opvallend genoeg word je vaak enthousiast ontvangen. En dat levert hele leuke dingen op. Zo zag ik laatst een DAF 33 onder een afdak staan. Vanaf de weg was niet te zien of er een kentekenplaat op zat, laat staan of het een ONK was. Desgevraagd kreeg ik toestemming de auto te fotograferen. En...het was een ONK. De eigenaar vertelde terloops dat hij 'er nog een paar had, uit de zestiger jaren'. Geen DAF's echter maar NSU's, die al tien jaar stonden te verstoffen. Feest dus.

Soms spot je echter een auto op iemands erf of in iemands tuin en de bewoner blijkt niet thuis. Als er geen hek staat, trek ik de stoute schoenen aan en loop achterom. Als ik na drie keer "VOLK!" roepen niets verneem, trek ik snel de camera en schiet ik mijn plaatjes. Over de grens? Ja. Maar wie rijdt er nooit te hard? Pakt nooit even een rood stoplicht mee? Of snoept een koekje tijdens een dieet? Precies!
En als er wel een hek staat? Telelens.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten